söndag 29 september 2013

Bronsåldershällristningsutflykt

Från och med i tisdags har vi haft finbesök i form av Mimmi! Hur mysigt som helst! Vi har mest hemmapysslat och trädgårdsstökat och Mimmi är en sann hjältinna eftersom hon börjat bära in de 10 kubik ved som ligger i en skämshög brevid vår torkvinda. Själv har jag mest rensat lite några av rabatterna och planterat narciss- och tulpanlökar. Dessutom har vi skördat majs, och den är god vill jag lova, vi provsmakade ikväll!

En liten utflykt blev det, till bronsåldershällristningarna i Frännarp. Det är ett trevligt litet utflyktsmål och hällristningarna är fint framhävda i naturen och jag kan verkligen rekommendera det om ni är i trakten. (Jag skriver inte, "om ni har vägarna förbi", för det här stället har man inte vägarna förbi utan det kräver att man tar sig dit. Det ligger i skogen utanför byn Gryt, i närheten av Wanås.)





Ola offrade en enkrona i en av skålgroparna i hällen.

För tillfället går all stickning sakta. Jag stickar fortfarande på min bruna First Fall Mystery Shawl och nu är det strax dags att påbörja sista ledtråden. Jag har dock kikat på spoilerbilderna för sista ledtråden och jag är glad att jag påbörjade mysteriesticknigen för det är väldigt söt sjal. Om jag bara tar mig lite mer sticktid under veckan som kommer så bör den snart vara klar! Jag har även fått mitt beställda ex av den härliga boken "Vantar för alla årstider" (av Clara Falk och Kamilla Svanlund) och av den kan man ju inte bli annat än tokinspirerad att sticka!

Jag måste bara visa vad jag köpte förra helgen när vi var ute och kollade på gamla möbler i olika second hand-butiker...



Stoppgarn för sockor - med nylon för extra hållbarhet! :) Det fanns i diverse naturfärger, och jag köpte några bara för att de var så vackra. Kanske kan man göra en liten tavla av dem?

Jag har även försökt fotografera min tröja med flerfärgsstickat ok "in action", för jag gjorde ju aldrig det i somras när den var färdigstickad eftersom den var för varm att ha på sig då. Numera använder jag den varje morgon när jag åker till jobbet, den är fantastiskt mjuk och skön och varm såhär i hösttider.



Efter diverse bilder där jag gör lustiga miner och där jag i princip har missat tröjan så blev det här den bästa bilden... :)

5 kommentarer:

Kattis sa...

Superfin tröja! (Det där med att ta kort på sig själv, iklädd ett stickat alster... Det är en konst, för sig!)

Maria sa...

Fin tröja och vem kan motstå sådant stoppgarn. Ett fynd. Är det svårt att odla majs? Vet att jag försökte en gång för länge sedan och det blev minst sagt "pannkaka" men det låter mysigt och gott. Kram Maria.

Manduzana stickar sa...

Åh, tröjan är så himla fin!

KatarinaZA sa...

Tröjan är helt ljuvlig!

Ulricha sa...

Åh, vad fin tröjan är (speciellt på dig). Du passar verkligen i färgena!

Jag minns att min mormor hade sådana stoppgarn när jag var barn. Jag satt ofta och sorterade dem efter färg :-) Nostalgi! Jag har inte sett liknande på länge.

Härligt med hällristningar!