söndag 8 september 2013

Det sjuka med moderna möbler

Har ni haft en fin helg? Det har vi. I lördags handlade jag på rea hos Garnkorgen, och idag har vi köpt en ny möbel: en skånekista som skall ersätta våra trasiga byråer i sovrummet. Det känns helt galet att behöva byta ut två byråer 6-7 år efter inköp eftersom de är trasiga (Ikea-kvalitet!) och istället ersätta dem med en 221 år gammal kista (!) som fortfarande är i otroligt fint skick... (Det är anmärkningsvärt sjukt att moderna möbler inte håller längre. Kistan vi köpte - som väl får räknas som en antikvitet - kostade dessutom hälften än vad dessa två byråer gjorde i nyskick.)

Vi har inte bara shoppat hela helgen, utan jag ägnat en hel del tid åt att sy inredningsfack till kistan (jag vill inte behöva jaga mina strumpor över hela kistbotten, utan jag har gjort olika fack av tyg som Ola har satt upp med nubb och kardborreband), spinna på min slända och sticka på min sjal och mysa med katter och höns. Jag är otroligt nöjd med sömnaden, det är ingen finsömnad alls, men det blir ytterst funktionellt och jag har hittills använt en hel del tygrester/återbrukade tyger från min lilla samling till inredningen. Det känns bra bara det!

Jag har även funderat lite på septemberutmaningen i Kamillas Stickutmaning 2013, där temat är vantar. Om jag inte missminner mig har jag ett par vantar som jag började sticka förra året, men som har hamnat långt ner i stickkorgen. En vante är helt klar, och den andra är påbörjad. Jag tycker som det låter som ett toppentillfälle att sticka klart dem under september månad! För snart är det ju dessutom dags för vantanvändarsäsongen att dra igång, vare sig man vill det eller inte... Jag får leta fram dem och presentera dem för världen igen och sticka klart dem helt enkelt!

Vad jag handlade hos Garnkorgen?! :) Åh, två härliga härvor grönmelerad kidmohair från Fleece Artist. Det är ca 1000 m sammanlagt, så jag tänker mig att det kan räcka till en fluffig liten kofta med kortare ärm, eller någon form av västhistoria. Bilder på härligheten kommer under veckan! Jag ska fotografera vår "nya" kista också, den är underbart fin!

2 kommentarer:

Maria sa...

Så rätt, alltså fram för mer loppis och auktionsfynd. Kul att du hittade kistan.

Evelina sa...

Du vet att du får sticka koftor till mig nääääär du vill.....