fredag 20 september 2013

Härligaste höstfluffet

Det har varit en varm augusti och september, men nu är hösten här! Jag har börjat använda min tröja med flerfärgsstickat ok under jackan på mornarna och den är verkligen skön och varm. Det är har bara varit någon plusgrad varmt när jag har åkt till jobbet de senaste dagarna (sägas bör att jag åker hemifrån vid 06:00 varje morgon) och även frost på bilrutan. Så, höst alltså. I trädgården där det är lite mer skyddat läge mellan buskar, snår och träd blommar fortfarande dahliorna fint (de som annars brukar dö vid bara en anings frost).







Och jordärtskockorna blommar! Det syns tydligt att de är släkt med solrosorna...



Jordärtskocksskörden kommer att bli stor i år, det är verkligen många och maffiga plantor.

För någon vecka sedan beställde jag mohairgarn från Garnkorgen, och givetvis kom det blixtsnabbt levererat. Det har dock tagit bra många dagar innan jag kommit så långt som till att fotografera det, för det börjar bli så mörkt om kvällarna nu att jag inte alltid hinner hem medan det är ljust. Men, de två härvorna (som jag gissar på faktiskt hör till olika färgställningar men som passar så himla bra ihop ändå) är väl värda att vänta på bildmässigt, för de är så grymt fina att jag inte riktigt vet vad jag ska ta vägen.





Baby Kid Mohair från Fleece Artist i härligt fluffiga stora härvor, 500 m/125 grams-härva. Min plan är att sticka en liten uppifrån-och-ner-kofta med mohairen som bas och något annat garn som kanter, knappslå och ärmslut. Vilket vet jag inte ännu, men något i mörkt brunt blir det. Eftersom härvorna verkar ha olika färgställning (vilket egentligen inte gör mig något eftersom de är så lika) kommer jag att sticka med dem omväxlande, två varv i taget med varje nystan för att jämna ut olikheterna mellan dem.

Nu tar vi helg, och förhoppningsvis hinner jag med att både sticka, trädgårdspyssla och städa i lugn och ro. Vi inleder helgen med hemgjord pizza, och värre kan man ju ha det tänker jag.

2 kommentarer:

Kattis sa...

Hemlagad pizza, det är en bra start på det mesta. Önskar dig den där fina helgen!

Ulricha sa...

Vilka fina blombilder! De gör mig glad!

Och härligt mohair. Kommer att bli fint tillsammans.