tisdag 19 juni 2012

Köksträdgårdsfix

I lördags och söndags var det trädgårdspyssel på högsta nivå som gällde. Vi har hållit på med så mycket annat den här våren (t ex byggt en utökad hönsgård), så vi har knappt hunnit med trädgården alls, och framför allt köksträdgården har varit eftersatt. Men, nu är alla bäddar (utom den som redan är full av spirande Blå Kongo-potatis och bondbönor och jordärtskockslandet) ordentligt grävda och har fått sig en omgång organiskt material för att förbättra strukturen. Vi har ganska tung jord med mycket lera, så det behövs mycket halvmultna löv, kompost och småpinnar för att få den lite mulligare och lättare.

I söndags kunde vi därför göra det roligaste, dvs plantera! Lyckligtvis har jag inte varit seg med att så allt, utan har haft lite på lut i växthuset som nu har fått flytta ut. Vitgurka, grönkål, rödkål och majs har fått flytta ut, tillsammans med ett par plantor ängssyra som vi köpt (rödkålen är också köpt, lite får man fuska!). Dessutom har jag satt gul lök och silverlök och de vanliga jordgubbarna har fått sällskap av en vit ananasjordgubbe. I ett hörn har jag satt lite snabbväxande grönsaksväxter (som balans mot alla kålplantor som inte kommer att vara klara förrän i höst om nu inte kålfjärilslarverna har mumsat i sig dem förstås) såsom plocksallad, rädisor och tatsoi.
Och igår kväll sådde vi sockerärtor och flageoletbönor i stora krukor eftersom bäddarna i köksträdgården nu är fyllda till bristningsgränsen.

Det grämer mig lite att årets tomatsådd inte har blivit bra. Jag brukar inte ha några problem med just tomater, men årets plantor är så skruttiga att jag kommer att få slänga dem och istället köpa plantor. Men, man kan inte lyckas varje gång...

Till sist en annan sorts blommor, nämligen en helt fantastisk bukett rosor som jag fick av min klass på avslutningen (jag är ju lärare på gymnasiet till vardags, detta av politiker utskällda yrke). Det är nästan alltid roligt att vara lärare, men det är extra roligt när det är avslutning och man får fina blommor! :)



Bilden har lite blåstick i sig, men det beror bara på att fotografen (dvs jag) var för lat för att flytta blommorna till en mer lämplig fotoplats ur ljussynpunkt. Rosorna är egentligen rent rosa och rosa med ett litet gulstick i istället för blått...

Vet ni, imorgon onsdag är det allra sista arbetsdagen, därefter är det SEMESTER!!! (För även om det är roligt att vara lärare, betyder inte att jag inte uppskattar min semester. Det gör jag, väldigt mycket, för att inte säga extremt mycket.)

1 kommentar:

Ulricha sa...

Låter som om ni kommer att få mycket fina grönsaker att äta! Många sorter låter verkligen spännande, tex. vitgurka, jag som inte är så förtjust i affärernas mjuka gröna "slangar" :-)

Jag tycker verkligen att lärare ska få betydligt mer cred än vad de får. Alla som arbetar inom utbildning och vård/omsorg borde verkligen värderas högre! Fin bukett, ser riktigt sommriga ut.
Hoppas att du får en härlig semester. Även om man tycker om sitt jobb så måste man ju få vila upp sig.