onsdag 8 mars 2017

Kamelsjal de luxe

Innan jul hittade Ola en för oss ny garnaffär (där köpte han också min julklapp, men den kan jag visa en annan dag) i Höör, som heter Butik Maglia. Om ni bor i Skåne med omnejd kan jag verkligen rekommendera den här garnaffären, de har mängder med fina garner i en mysig butiksmiljö. I slutet av julledigheten gjorde vi en utflykt till Höör och och jag fick (bland annat) med mig två nystan Camello därifrån. Camello består av 70% merinoull och 30% kamelull, och är helt osannolikt mjukt. Det passar därför bra till sjalar och annat som man har direkt mot huden, så en sjal fick det bli för mig. Jag har ju hintat om sjalen på bloggen förra veckan, då den låg och slätade till sig mellan fuktade handdukar i väntan på att få bli en namnsdagspresent till min mamma Mimmi.





Sjalen är först stickad fram och tillbaka, och sedan runt på rundsticka 5,5 mm. Runt kanten har jag virkat en liten avslutning med en snutt hemspunnet garn. Den här helt improviserad, och är väl inte det snyggaste jag har gjort men väl bland det mjukaste. (Mimmi tyckte ju givetvis att den var fin när hon fick den, men hon är ju partisk i sammanhanget). Oavsett snygghet är den helt funktionell och säkerligen skön att ha under jackan såhär på vårvintern. Det var rolig och väldigt avslappnande stickning; bara att sticka på och njuta av det mjukmjuka garnet.

2 kommentarer:

KatarinaZA sa...

Så fin sjal!

Jag måste börja se mig om efter nya garner. Jag har hittills stickat mycket i DROPs-garner men jag börjar känna mig missnöjd med kvaliteten på det garnet. Så jag tackar för garnaffärstips.

Barwitzki sa...

Ahhh jeg elsker :-))) så deilig sjal du har strikket.
Fantastisk modell. Og garnet ser ut veldig godt.
Nydelig med blå kanten.
Masse glede i bruk jeg ønsker.
Hilsen fra Viola