fredag 3 mars 2017

Band till Olas tröja

För att avsluta 2016 års stickning här på bloggen (nu när jag har kommit ikapp med att visa alla färdigstickningarna från hösten), vill jag visa en bild från när jag sydde i ett band i halsringningen på Olas islandströja.



Efter att Ola hade använt tröjan ett par gånger i höstas, märkte han att halsringningen ville töja sig. För att förhindra detta sydde jag i ett ganska brett band (inköpt på sybehörsaffären inne i Kristianstad, jag tror den heter Symaskinshuset) i lite folkloristisk stil. Det blev väldigt snyggt med bandet, då det täckte in den (i och för sig inte så fula) virkade kanten på insidan av halsringningen. Med bandet blev tröjan komplett, och förutom att hålla ihop på ett bättre sätt ser den också mer prydlig ut än innan. Ola har verkligen använt sin islandströja mycket under vintern och gillar den, vilket är roligt. Jag är himla sugen på att sticka en till mig själv också (och jag hade tänkt göra det innan jul, men hann inte pga det nämnda hallbygget), och har köpt några extra "kakor" Plötulopi från Islina. Jag har ju en del brunt, askgrått och ljusbrunt kvar från Olas tröja och har kompletterat med klövergrönt och en fin mörkrosa också. Jag tänker mig att sticka en med mer mönstring till mig själv, lite hönsestrikk fast i islandsformat. Givetvis har jag redan köpt ett band till halsringningen på min tröja också, fast den fortfarande bara finns i tankevärlden. :)

Inga kommentarer: