onsdag 1 mars 2017

Färdigstickningar: Julklappssockor

Tredje omgången (och sista) med presentationer av färdigstickningar från hösten 2016 innehåller julklappssockor. Det är ju tradition att jag stickar sockor till min mamma Mimmi, som brukar vara mer eller mindre klara till julafton. 2016 stickade jag även ett par sockor till hennes särbo Hans, som ständigt fryser och som därför är ett lämpligt offer för stickade plagg.



När jag var inne på Garnkorgen för att köpa garn till Hans julklappssockor, hittade jag ett knasigt nystan Opalgarn i en färgställningen "Kiwi". Kiwisockor går ju liksom inte motstå, så därför köpte jag ett nystan sådant och stickade julklappssockor till Mimmi av det. Sockorna är helt vanliga släta sockor utan krusiduller, där kiwigarnet får spela huvudrollen. Hälen är en förstärkt hällappshäl (min favoritform av häl) och hela härligheten är stickad på strumpstickor 2,5 mm.



Sockorna till Hans är också stickade i Opalgarn, men i en mer diskret skogsgrön färgställning. (Bilden ovan är för övrigt galet underexponerad, men det är inte så lätt att hitta ljus i december när man arbetar hela den ljusa delen av dagen. Bilden visar en del av vår nyinredda hall, som vi hade som mål att slutföra till jul. Det lyckades för övrigt, men gjorde att december var en helt galen månad som bestod av att jobba, bygga och sova - det sistnämnda alldeles för lite. Men det är en annan historia. Tillbaka till sockorna.) Hans sockor heter Porthos, och är en Caoua Coffee-design som finns via Ravelry. Designern har gjort en rad fina herrsockor som är sobra men som har lite mönster i sig. Det här är ett gratismönster, och ett väldigt välbearbetat sådant! Jag följde mönstret till punkt och pricka, och stickade med strumpstickor 2,25 mm. Sannolikt kommer jag att sticka fler sockmodeller från Caoua Coffee, det finns flera som lockar mig.

1 kommentar:

Garnhumlan sa...

Den designern har jag helt missat. Det var många fina modeller för manliga fötter. Kul med kiwi!