lördag 4 januari 2014

Lördagsbestyr

För närvarande väntar jag på att mina surdegsbröd ska bli klara i ugnen - och de är de om bara några minuter! Ja, jag fuskar och kör med köpt surdeg. Jo, jag förstår att detta är snudd på ett helgerån med tanke på alla "pappa-bakar-bloggar" som förespråkar det ursprungliga och hemmagjorda (ja, nu är jag lite ironisk), men jag ville baka NU och inte vänta en vecka. Dessutom har jag aldrig lyckats baka upp en hel surdeg när jag väl har gjort en (vilket faktiskt händer då och då), utan det har alltid slutat med att surdegen rymmer ur sin burk i kylen när den har surnat och bubblat för länge, och invaderar alla andra matvaror med sin klibbiga lilla varelse. :)

Jag tror att det är den långa ledigheten som gjort oss lite för avslappnade, men idag har vi beställt ett nytt staket till vår tomt! Eller, ett nytt staket till framgårdsplanen som vi kallar vår framsida. Dessutom har vi beställt matchande grindar. När vi såg på Trädgårdsonsdag på SVT förra säsongen satte de upp ett helt fantastiskt staket runt sin köksträdgård, och vi tänkte att det hade passat fin hemma hos oss. Staketet är av kastanjeträ, som innehåller mycket garvsyra, och därför inte behöver behandlas. Om man vill behandla det efter några år, går det fint att bara olja det med linolja. Efter att ha kollat upp var staketet gick att få tag på, har vi nu slagit till och beställt. Staketet lär ju inte komma i brådrasket, eftersom firman vi har beställt ifrån i sin tur beställer staketet från Kent i England, men nu första steget taget. Så, nu copy-cat:ar vi Trädgårdsonsdag, men å andra sidan; förrförra säsongen satte vi upp våra risstaket ett par veckor innan de satte upp sina, så man får väl säga att det är jämt. Det ska bli otroligt kul att få planera framgårdsplanens trädgård efter det nya staketet, för vi slår inte till på endast ett nytt staket, utan även en liten ny dragning av staketet. Delvis kommer det att följa den gamla dragningen, men inte helt. Jag tror att jag måste odla extra luktärtor i år för att få något som klänger på det...

...och här gör Linda en paus för att ta ut bröden ur ugnen...


Jodå, de blev finfina, även med köpt surdeg. ;) Kvällsmacka stundar så snart som bröden har svalnat.

Annars har det här varit en hönsig dag. Jag har storstädat till dem och därmed fått tillfälle att umgås extra mycket med de små rackarna. Så fort den rena torven och spånet kom in började de torvbada, det är verkligen en syn när alla hönsen ligger tillsammans och rullar sig och skvätter torv över sig själva och varandra för att bli rena! Utomhus sandbadar de ju, men det är ju lite svårt såhär års när det är så klibbigt i marken, och då duger ett hörn med torvströ fint. Ibland har vi blandat i sand också, men jag tror inte att de gör så stor skillnad på torv med och utan sand faktiskt, de är glada oavsett.
Vissa av hönsen har lagt ägg regelbundet (dock mer sällan än annars) hela hösten och vintern, men det beror väl på att det har varit så milt så de gärna går ute hela dagarna. Vi har ingen extrabelysning till dem på vintern för att de just ska vila från äggläggande under den mörkaste perioden. Det är dock väldigt trevligt att de fortsätter lägga ägg, jag köper helst inte ägg om jag inte måste, då är jag hellre utan.

Nu ska jag ta och sticka några varv till på min sista julklappsstickning (som mottagaren inte vet om att denne inte fick på julafton). Även om det är rolig stickning - och framförallt blir det så otroligt fint - hoppas jag att jag snart är klar med den, för jag har massor av annat jag vill påbörja! En Poetkofta t ex, i det röda Kampesgarnet jag fick i julklapp. Eller någon av de andra koftorna/topparna som jag också har skaffat mig garn till och som ligger och väntar på sin tur. Kanske blir 2014 de stickade överdelarnas år?

1 kommentar:

Blenda sa...

Hej!
Nu blev jag alldeles sugen på att baka surdegsbröd, får nog göra det idag! :-)

Känner precis igen det där att man vill bli klar med ett pågående projekt så man får börja på ett nytt! Jag är likadan, måste avsluta ngt för att få börja med nästa. Skulle bli kaos i min stickkorg annars! :-)

Ha det gott/Blenda