måndag 25 februari 2013

Helgens ditt och datt

Igår sådde jag årets första frön...



...ramslök, jättestor gul lök och randig prydnadsaubergin. Jag tror faktiskt att jag har ramslök i trädgården, men det skadar ju aldrig att försöka få till några ytterligare plantor. I år blir det inga tomater i växthuset, istället blir det prydnadsauberginen 'Striped toga' och ett par sorters melon.

Och så sådde jag en ny omgång kattgräs.



Monza och Ickx älskar kattgräs, och så fort de får nytt och fräscht sådant går de lös på det så att det inte lever speciellt länge, det de fick för en vecka sedan är redan uppmumsat. Mimmi har varit här i helgen och hälsat på, så katterna har delat sin uppmärksamhet mellan sitt halvuppätna gräs och hennes resväska som är mysigast i världen att sova på (enligt dem). Jag å min sida har hellre umgåtts med Mimmi än med hennes väska. ;)

Och så stickar jag vidare på Ingrid, den här sjalen är en riktig följetong! Jag har snart nått den punkt där mönstret föreslår att man ska börja sticka avslutningskanten, men eftersom jag har väldigt mycket garn kvar (mitt garn är tunnare än originalgarnet och därmed längre löplängd) så fortsätter jag nog en bit till innan jag börjar fundera på avslutningen. Under tiden funderar jag på garnalternativ till Solution, som ska bli mitt nästa sjalprojekt. :)

Jag har under helgen också roat mig med att lyssna ikapp de tre avsnitt jag missat av Stickpodden (här vill jag passa på att utbrista i ett stort hurra för Elin och Karin för deras initiativ med både Stickklubben och Stickpodden!), och i avsnitt 19 fanns det tips på hemslöjdsrelaterade klipp från SR Minnen. Eftersom jag älskar gammal radio och framförallt husmodersrelaterad sådan så tipsar jag också om denna lilla klippsamling som SR kallar "Skaparglädje med korsstygn och broderi". Nu är det ju dessutom skidsäsong, och vad passar väl då bättre än några tips inför fjällsemestern från 1936? Lyssna och njut!

Inga kommentarer: