fredag 31 januari 2014

Seriestrippad stolthet 201 år efter originalutgåvan

Av en händelse fick jag se en skoj tecknad serie av Jane Austens roman Stolthet och fördom (Pride and Prejudice på originalspråk). Tydligen fyllde romanen 200 år i år förra året, men eftersom jag är lite efter min tid har jag inte upptäckt det förrän nu. Nåväl, seriestrippen påminde mig om hur otroligt bra jag tyckte att BBC-filmatiseringen av boken från 1995 var när det begav sig. Jag gick i gymnasiet då och var förmodligen mer mottaglig för romantik än vad jag är idag (är nästan sjukligt oromantisk), men jag tror att jag fortfarande skulle tycka den är helt ok eftersom jag har en viss fäbless för den engelska landsbygdens kullrighet, cottage gardens och historiska byggnader. När det begav sig gick min besatthet så långt att jag lånade Pride and Prejudice på biblioteket och läste den på engelska flera gånger, och någonstans där insåg jag att det inte alls var särskilt arbetsamt att läsa romaner på engelska (inte ens när de är skrivna på en tämligen gammaldags engelska), eller i vilket fall inte lika arbetsamt som att göra engelskläxan... Vill du läsa mer om den 200 år gamla Stolthet och fördom kan du kika här.
Min andra fixstjärna från samma tid när det gäller filmer och böcker var Trainspotting, men det är en helt annan, mycket mer oromantisk historia.

2 kommentarer:

Kattis sa...

BBC-filmatiseringen... Min absoluta favorit!
//Hon som inte har en gnutta av romantik i sig, IRL

KatarinaZA sa...

Den BBC-filmatiseringen håller att se än. Jag köpte den på DVD förra året.

Jag minns när den gick på TV i maj/juni 1996. Jag jobbade med att samla in snytbaggar i trakterna runt Garpenberg (Dalarna) och bodde på Skogshögskolans elevhem vid Garpenbergs herrgård. En av jägmästarstudenterna fångades totalt av serien, inte så mycket att han själv kunde hålla redan på vilken kväll i veckan den gick men han ville att jag skulle påminna honom så att han inte missade något avsnitt.