torsdag 2 januari 2014

Turisttips: Bjälbo kyrka

Igår kom vi hem efter att ha tillbringat dagarna över nyår hos Mimmi, min mamma. Hon var ju nere här hos oss över jul, och sedan skjutsade vi hem henne och firade nyår tillsammans i Sandviken innan vi begav oss söderut igen. Sent igår kväll kom vi hem, och då hade vi även hunnit med att göra ett stopp hos Felix, Nora och Nellie (se föregående inlägg) och deras mysiga föräldrar för att överlämna fiskmössorna. Fiskmössorna gillades! :)

På vägen upp gjorde vi ett litet stopp vid Bjälbo kyrka utanför Skänninge i Östergötland. Jag och Ola gillar som bekant att kika på gamla kyrkor (av historieintresse, inte för att vi är religiösa), och Bjälbo gjorde oss inte besvikna. Tornet är mäktigt och strax under 40 m högt, och tros ha stått klart 1220. Sannolikt är det Ingrid Ylva (mamma till Birger Jarl) av Bjälboätten (en del av Folkungaätten) som uppfört tornet till kyrkkroppen som i sin tur dateras till 1100-tal och tros ha byggts av Birger Brosa. Tornet är byggt med en särskild byggteknik som cisterciensmunkarna använde sig av, och Bjälbo kyrka är en av de förnämsta exemplen på den här stenbyggartekniken i Östergötland. Under 1780-talet renoverades kyrkan, så man bland annat byggde till koret. Kyrkporten (som har ett helt fantastiskt smidesarbete), är daterad till 1200-talet. Innan stenkyrkan byggdes fanns en stavkyrka i trä på platsen. På kyrkogården finns även ett par intressanta runstenar, som dock var lite svårlästa. Om ni vill veta mer om kyrkan rekommenderar jag den här inventeringen gjord av Östergötlands länsmuseum 2005. Via Svenska Kyrkans hemsida kan man även se en panoramabild av kyrkans inredning - intressant! Länken till panoramabilden finns sist i texten från Svenska kyrkan.

















Gör gärna ett besök om ni har vägarna förbi!

3 kommentarer:

KatarinaZA sa...

God fortsättning på det nya året! Jag kan tänka mig att fiskmössorna fick ett glatt mottagande.

Ulricha sa...

Tänker absolut göra ett stopp om jag passerar! Vilka vackra detaljer. Läser du runskrift? Jag tycker det är supersvårt med runor...

Jag gissar Brisbane, Töreboda och Aten :-)

God fortsättning.

Maria sa...

Jag är imponerad av din kyrk kunskap måste jag säga. Själv läser jag information för att i nästa minut glömt alltihop igen. Nästan. Verkligen roliga mössor. God fortsättning på nya året!