tisdag 17 juni 2008

Slippriga sockor och semester

April-mönstret Slippery Socks i Stickameras Sockklubb är färdigstickat! (Jepp, jag vet att det är juni nu och att jag ligger typ två par sockor efter men efter den här hysteriskt arbetssamma våren är jag nöjd att jag lyckats åstadkomma ett par av tre...)
Hursom, jag är mycket nöjd med resultatet.






Noterar ni den lilla gröna bollen på bilderna? Det är en av Monzas och Opals små leksaker - en av dessa tingestar som de sprider över hela huset...


Nördfakta: Sockorna är stickade i vinröd Regia Silk på bambustickor 2,5 mm. Supergosigt garn, silket ger det klar lyxkänsla! Jag har följt mönstret bortsett från att jag har stickat Chart A två gånger istället för tre gånger på benet, vilket medförde att jag upprepade varv ett och två av Chart B några gånger för att få ett snyggt avslut sidorna av benet. Sockskaften blev således lite lägre än i original, men jag tycker de är tillräckligt långa, de ser lite sött 50-taliga ut på det här sättet.

Apropå Sockklubben - Ulrika har lagt ut ett grymt coolt midsommarmönster, Mary Jane Slippers från The Purl Bee. Jag börjar känna ett tvångsmässigt behov att sticka dessa härliga kinatofflor! :)

Vet ni, idag har jag jobbat sista dagen innan semstern! Så nu är jag härligt ledig i sju veckor... :) Eller ledig och ledig, vi ska ju flytta så det blir en hel del jobb, men jag slipper i alla fall yrkesarbeta hela dagarna och det är ju trevligt.

Så, nu är det snytdax igen (j-vla förkylning!) och sedan ska jag gå och gräva lite i mitt fina garnlager.

Inga kommentarer: