lördag 25 februari 2017

Vårvinterstickning

Tro det eller ej, nu bloggar hon! :)





Natten mellan torsdag-fredag kom det snö igen, och täckte in Venestad i blötsnö. Det är väldigt typiskt för säsongen; här i Skåne är det sportlov vecka 8, och det brukar också vara den vecka som den sista omgången med snö och kyla kommer. Givetvis kommer det att snöa vid fler tillfällen under mars-april, men det brukar sällan ligga kvar någon längre stund. Vårsäsongen har startat inomhus med frösådder. Än så länge har jag sått purjolök, fem sorters tomat, paprika, kronärtskocka, smultron och grekisk oregano. Jag har dessutom lagt lite persiljefrö i blöt som jag ska så lite senare idag, och i kylen ligger gingko och lagerblad och stratifieras. För direktkonsumtion har jag även satt lite gula ärtor till ärtskott (som blir ungefär en miljon gånger godare hemodlade än de köpta) och givetvis kattgräs till fluffhuliganerna.



För tillfället stickar jag på ett par härligt glittriga sockor i handfärgat garn från Limmo-design. Det är helt vanliga släta sockor på stickor 2,25 mm, men det behöver inte vara så mer avancerat när garnet är så färgglatt. Sockorna ovan ligger på en badhandduk, och insvept i handduken ligger en fuktad färdigstickning som är tänkt som en liten namnsdagspresent till en mamma i min närhet (nu blev du nyfiken, va?!). När nämnda persons namnsdag är överstånden ska jag visa vad som göms i handduken. :)

Jag har en hel del färdigstickningar att visa sedan jag bloggade färdigstickningar sist (26/6-16), så jag kommer att skriva ett par inlägg för att visa dessa den närmsta framtiden. Nu sak jag gå och tömma skånekistan som jag förvarar mitt garn i på just garn, för Ola tror att något han letar efter finns i botten av kistan (och det ett inte helt osannolikt antagande, men det är våldsamma mängder garn i vägen).

1 kommentar:

Mimmi sa...

Jättenyfiken. Väntar med spänning att handduken ska falla.