onsdag 6 januari 2016

Förra årets julklappssockor

Mimmis julklappssockor för 2015 stickades mestadels på andra sidan nyår, så därför räknar jag det här projektet till 2016 års första färdigstickning. En enda liten bild fick jag på dem innan vi for söderöver igen, så den kommer här tillsammans med kort sticknördfakta.



Sticknördfakta:
Julklappssockorna är helt släta sockor med den häl jag gillar bäst; hälflapp med lyfta maskor. Resåren är stickad över 64 maskor och resten av sockan över 60 på strumpstickor 2,5 mm. Jag använde garn från mitt garnlager; två nystan Bamboo Strömpegarn (60% ull, 25% bambu, 15% polyamid) från Hjertegarn. Garnet är inköpt på Hanna Engs i Sandviken för väldigt länge sedan, och var faktiskt det näst sista hela orörda hektot med tunt sockgarn jag har hemma. Nu har jag bara ett hekto kvar, och givetvis en kopiös mängd restgarn att sticka roliga saker av. 81 gram garn (ca 341 m) gick det åt till sockorna i storlek 40 med 25 cm långt skaft.

2 kommentarer:

KatarinaZA sa...

Som jag skrev på Instagram, tror jag, riktigt fina sockor! Fina och vackra.

ulricha sa...

Superdupersnygga. Är det nästan som små rutor i mönstret (över de ljusare ränderna)?