onsdag 6 januari 2016

Be Simple Variations



Den andra färdigstickningen som jag vill visa (och som är den sista som hör till 2015) är en sjal som har varit klar (men inte blockad) i flera månader. Jag började sticka sjalen i somras när vi var i Falköping och kikade på liljestenar, men eftersom själva blockningsproceduren är lite knepig här hemma med två nyfikna katter i kombination med avsaknad av innerdörrar, så fick det vänta tills vi var i Sandviken över nyår och jag kunde nyttja Mimmis kattfria golv.



Sticknördfakta:
Sjalen heter Be Simple Variations (konstruerat av Carolyn Glauz-Todrank), och finns som gratismönster på Ravelry. Det är en mycket enkel rätstickad sjal med hålrader och ökningar, där mönstret snarare visar än döljer garnets färger. Därför passade det nystan tranbärsfärgade Zauberball jag haft i mitt garnlager väldigt länge bra. Jag köpte det här garnet på Helylle inne i Kristanstad för flera år sedan, på den tiden som affären fanns och låg vid Södertorg. (Nu är den tyvärr nedlagd sedan något år tillbaka, vilket känns tråkigt.) Jag minns inte vilken sticka jag har använt, men sannolikt en Addi Lace rundsticka mellan 3,75-4,5 mm. Jag stickade helt enkelt tills garnet tog slut (och det gjorde det på picotavmaskningsvarvet), och då fick jag använda ett annat sockgarn i nästan exakt samma färg att avmaska klart med). Totalt använde jag 106 gram garn, vilket motsvaras av ca 446 m. Jag är mycket nöjd med min sjal, det här är en riktigt avlång tingest som kan snurras flera varv runt halsen.



Det här sjalen kommer att vara det sista projekt som jag räknar som ett färdigprojekt för 2015. Jag har fortfarande ett par färdigstickningar att presentera, men de kommer att få lov att gå på 2016 års färdigstickningskonto.

1 kommentar:

ulricha sa...

Snygg färg och fint med sneställda sjalar.

Och perfekt att man kan sticka tills garnet tar slut, utan att behöva på att skraja (osäker på stavningen, jag skriver i vanliga fall skrajjar....)att garnet inte räcker när man stickar v-formade sjalar :-)