torsdag 12 juni 2014

Med tankar om fotbad

Nu sitter jag här och andas ut och funderar på att ta ett fotbad. Idag har det varit årets höjdpunkt när man som jag arbetar på gymnasiet, nämligen studentfirande för åk 3. Det är alltid lika roligt, intensivt, varmt, känsloladdat och melankoliskt. Förra året hade jag en egen studentklass, och det är roligt och speciellt på många sätt, men årets uppsättning studenter känns minst lika mycket som mina egna, eftersom jag undervisat de flesta av dem under tre års tid. Så ett fotbad blir det nog för fröken (medan ungarna antagligen dansar non-stop hela natten).

Något annat som både är härligt och melankoliskt är piondoft. Vi har mängder av vita doftpioner (och även ett gäng med röda), och idag har de första vita öppnat sig och de luktar redan helt otroligt gott! Det finns tre blomdofter som är så underbara, men som jag tycker också har en melankolisk karaktär; pion, schersmin och kaprifol.

Inga kommentarer: