söndag 11 maj 2014

En snäll panter

Jag var precis ute och stängde om hönsen, och hittade då den här lilla gynnaren krypandes på trädgårdsgången...



Jag tror att det är en pantersnigel, eller leopardsnigel som de också kallas. De kan vara lite olika mycket fläckiga, och vissa är helgråa. Här kan man läsa lite mer om olika sorters sniglar, och lyckligtvis verkar inte den pantersnigeln var särskilt aggressiv när det kommer till att knapra sig trädgårdsväxter. Om den nu inte har muterat med en mördarsnigel... ;)

I förmiddags besökte vi Slöjdens dag på Bosjökloster slott. Vilken vacker miljö! Jag fotograferade inget där, men ni får tro mig på mitt ord. Vackra byggnader och en rosenträdgård som jag vill återkomma till i juni. Dessutom fanns det riktigt många medeltida gravstenar utanför kyrkobyggnaden. Även de skulle vi vilja titta närmre på vid tillfälle, så det känns som om vi åker tillbaka i sommar och turistar lite.



Själva slöjdmässan i sig var väldigt liten och inrymd i en av längorna, men det visades allt ifrån yllebroderi och spinning till en liten utställning av knivslöjd. Det fanns garn till försäljning, men det enda jag köpte var en liten sybåge (visst heter det så?) som jag kan använda till mina broderiövningar under sommaren.

3 kommentarer:

Ulricha sa...

Leopardsniglarna är ju lite läskigt gulliga. Man liksom värjer sig men fascineras samtidigt. Så är det för mig. Hoppas att de inte äter upp det ni odlar.

Sybåge låter bekant. jag hade en moster som broderade mycket, kanske har jag hört henne säga det.

Slott brukar vara fina, så jag litar på dig, trots att du inte har bildbevis :-)

annasaviga sa...

Ingen aning om det heter sybåge, men jag införskaffade en sådan för några år sedan. Tyvärr har den inte kommit till annvändning än, men någon dag så skall jag prova på att brodera.

Ulricha sa...

Tittar in hos dig här på bloggen och önskar en trevlig helg! Hoppas att ni har lika fint väder som vi har. Det ska tydligen bli riktigt varmt under och efter helgen! :-)