lördag 15 mars 2014

Vattenstrul

Igår morse lade vår kära vattenpump ner sin verksamhet och slutade fungera (precis i samma minut som Ola spottade ut tandkrämen och skulle skölja av sin tandborste för att vara exakt - så tandborsten förblev oavsköljd), så igårkväll och idag har vi varit utan vatten. Till att spola i toaletten använder vi oss av regnvatten från tunnorna, och till dryck och enklare kroppstvätt får det bli flaskvatten. Det är trist, men samtidigt lite intressant för en sån här sak visar på hur lite vatten man kan klara sig på om man bara tänker efter lite. Jag fixade t ex hela morgontoaletten med endast ett litet dricksglas vatten (och då skulle jag inte vilja säga att jag är smutsig). Tvätta håret är ju en av de saker som är uteslutna, men tvätta håret behöver man inte göra så ofta som man i realiteten gör. (Någon gång ska jag skriva ett helt blogginlägg om bara min upprördhet över moderna schampon, men vi spar den ilskan till ett annat tillfälle!) På måndag ska vi köpa oss en ny vattenpump, och samma eftermiddag kommer Olas morbror och hjälper oss att installera den. Det ser vi fram emot! För även om jag tycker det är intressant att se hur lite vatten man kan klara sig på, så uppskattar jag att kunna tvätta mina kläder och duscha. Det är verkligen tur att vi har Olas morbror som kan hjälpa oss, för det här med vattenpumpar är sådant som är svårt att göra själv om man inte bevandrad rörmokeriets ljuva värld.

Under veckan som gått har jag stickat lite på min Flowing Lines-tröja. Den blir så himla härlig! Det är roligt att sticka något på så tjocka stickor, för man ser progression mest hela tiden.



I eftermiddags separerade jag ärmarna från kroppen, så nu är det kroppstickning rakt ner som gäller. Jag har bestämt mig för att inte göra en minskning för midjan, för att få en lite lösare och ledigare modell. Jag kommer också att sticka den en mönsterrapport (16 varv) längre för att den ska bli mer klädsam på mig. Det ska bli skoj att bestämma knappar till tröjan - undrar om det finns några lämpliga i min farmors gamla syskrin? Det måste kollas!

Ha en fortsatt fin helg! Tulpanerna nedan är köpta tulpaner som bor inomhus i vas, men även mina tulpaner utomhus i rabatten börjar titta upp nu, även om det dröjer längre än innan de blommar. Jag är glad nu att jag slog till på 50 tulpanlökar och 50 narcisslökar i höstas, det kommer att bli ljuvligt när det blommar om ett par veckor eller så.

2 kommentarer:

KatarinaZA sa...

Att vara utan vatten är inte roligt! Efter stormen Gudrun var vi utan el, och därmed även vatten, i fem dygn. Det var många gånger värre att klara sig utan vatten en el, konstaterade jag då. Skönt att ni kan få en ny vattenpump på plats relativt snabbt.

Ulricha sa...

Tröjan ser superfin ut. Kommer att bli varm och gosig. Jag gillar också lite lösare former när det gäller stickat. Man ser ofta "nerkorvad" ut i stickat (oavsett hur smal man är). Jag tror att det beror på att stickat inte är lika följsamt som tex en bomulls t-shirt.

Åg fy, man är så sjukt beroende av vatten. Det är inte förrens man är utan man inser det. Ni verkar ha klarat er bra ändå. Hoppas att ni får lite regn i helgen så att ni får lite färkvatten :-) När jag var barn var vi i vår sommarstuga på våren, innan vattenledningen hade befriats från rör-isen (det här var utanför Boden). Då hade vi i alla fall snö en masse, somman fick tina i kastrull på en järnkamin. Och det funkade bra det också. Förvisso inget badande, utan mest kaffevatten :-)
Ha en fin helg. Jag hoppas att ni får sol också (inte bara regn) så att dina blomsterlökar får fart.