torsdag 1 november 2012

Julklappsstickningen är påbörjad!

Häromkvällen stickade jag klart min tjusiga basker medan vi kikade på "Veckans Brott" på SVT. (Jag måste säga att jag verkligen gillar Leif GW Persson, han är en så udda existens, men riktigt, riktigt smart inom sitt ämnesområde.) Nu väntar ett litet bad för baskern, jag behöver bara investera i nytt ulltvättmedel först. Det är en väldigt klassiskt "baskrig" basker och inte så "mösshängig" som de mer moderna baskrarna är. Jag gillar den, jag tycker den påminner om en pälsbasker som min Mormor hade en gång i tiden. Mormor hade många fina hattar, hennes svägerska var nämligen hattmodist vilket väl gjorde att min Mormor antagligen hade fler hattar än vad hon skulle haft annars. (Och hattmodist är väl om något ett coolt yrke!) Bilder på baskern kommer när den är tvättad, utsträckt och torr.

Igår kom det ett paket från Garnkorgen med extra fint och hemligt innehåll. Härvorna däri ska nämligen bli julklappar till de intet ont anande. :) Jag hoppas att det blir bra, jag har nystat två härvor av fyra idag och börjat sticka lite och än så länge ser det lovande ut. Det står tre stickprojekt på julklappslistan i år, vi får se hur mycket jag egentligen hinner.

Imorgon är det fredag och jag är ledig. Det ska städas lite (mycket) här hemma, och så ska jag göra lite ärenden. Utöver det ska jag julklappssticka, detta första påbörjade projekt är verkligen inspirerande.

1 kommentar:

Annika Odelstav sa...

Visst är det kul med julklappsstickning! Jag är också väldigt nyfiken på hur din basker i Kurt blir, jag tänkte också sticka mössa men har inte haft tiden till det.