torsdag 22 juli 2010

Suntaks Gamla Kyrka

Efter att ha lämnat Habo åkte vi vidare genom Västergötland till Suntak... Jojomensan, min bildexposé över julis äventyr fortsätter. :)

En av Olas och mina favoritplatser är Suntaks gamla kyrka, en övergiven kyrka med mycket välbevarande 1700-talsmålningar i en fantastisk naiv stil och en och annan avskrapad medeltida målning. Vi har varit här förr, men återvänder gärna igen.






En detalj av den medeltida biskopsstolskopian i kyrkan. (Originalet finns på muséet i Skara.)





En liten enhörning finns med på takmålningen av paradiset :)





Världens troligtvis snyggaste takränna; en urgröpt stam!

3 kommentarer:

LenaL sa...

Åh, så härliga bilder du har i din blog!!! Tusen tack för att du lämnade en kommentar på min, så att jag kunde hitta hit! Ja, visst är turerna krokiga när man hittar nya bloggar att följa. Nu har jag lagt till din på min lista, så det kommer upp en liten vink så snart det finns nåt nytt att läsa eller se.

Ha det så jättegott, så ses vi snart här igen!

Pernilla sa...

Det ser ut att vara en mycket vacker kyrka. Vi tog en cykeltur igår och tittade på några kyrkor i närheten. Min man har en idé om att göra en blogg om det senare. Vi får se om det blir verklighet.

Garntrollet sa...

Vilka fina bilder! Det ser verkligen ut som om ni har en underbar semester. Härligt med bra väder också.