onsdag 26 november 2008

Finfina veckotidningar



Bakstycket på min holkärmsjumper har nått upp över ärmhålorna, det känns roligt! Jag gillar boken som mönstret kommer ifrån (Stickat och virkat - Vintage på svenska av Birgitta Forslund och Åsa Dahlgren) skarpt, bilderna och modellerna är så fint och humoristiskt fotograferade. De har verkligen lyckats att få en lite gammaldags känsla i bilderna och det inspirerade mig till att bläddra lite i några gamla veckotidningar jag har...







I gamla nummer av Svenska Journalen, Veckorevyn och Husmodern från slutet av 1930-talet och mitten av 1950-talet kan man inte bara läsa följetonger, få råd i hjärtefrågor och läsa om barnuppfostran; man kan även hitta mönster på damjumprar och herrslipovrar, broderimönster på påskdukar och kika på fantastiskt tecknade reklambilder. Jag är väldigt förtjust i gamla husmoderstips, alltifrån hur man bäst bör dammsuga en kudde till hur man brer de perfekta gurksandwicharna till syjuntan.

Jag har blivit sugen på att sticka Laminaria... Den ser fantastisk ut, men mönstret ser aningen komplicerat ut. I vilket fall så ska jag inte börja nu, jag har nog med julklappar och jumprar just nu. :)

Inga kommentarer: