fredag 1 augusti 2014

Som små knubbgubbar



Igårkväll var jag tvungen att starta upp ett par nya sockor, tredje paret i Dödergöks sockutmaning. Idag var det första arbetsdagen efter semestern, och då måste man ju ha en pendlarstickning att underhålla sig med. Sagt och gjort, jag startade genast sockorna Conwy ur Nancy Bush's bok Knitting on the Road. Det är faktiskt andra gången som jag börjat sticka dessa sockor, första gången gick mina 2,25 mm-stickor av när jag la upp maskorna och sedan blev det inte mer. Men nu är det på gång, som synes. Jag stickar i Schoppelwolles Admiral (som jag köpt på Helylle för länge sedan), i en svårfotograferad färg som nog närmast kan beskrivas som cyklamenrosa. Väldigt trevligt garn, jag har inte stickat i det innan (men turligt nog har jag ett grönt nystan i mina gömmor också).



Om man inte har snajdiga spinnredskap får en ta toarullar till sin hjälp! De ser ut som små knubbiga gubbar - knubbgubbar. ;) Jag delade upp juniullen från Manduzanas Fiberklubb i fyra delar, och har nu spunnit två delar entrådigt. Den tredje omgången är på sländan nu och så småningom ska hela kalaset tvinnas tvåtrådigt. Det är så himla kul att spinna, men den senaste tidens tokvärme har gjort det nästan omöjligt utan att svettas till döds. Fördelen med det är att man vet att de färdigstickade plagget som blir av garnet kommer att bli trevligt värmande.

1 kommentar:

Manduzana stickar sa...

Toarullar är en spinnares bästa vän!