fredag 31 juli 2009

Nålbindning och tvåändsstickning

Jag har gjort fynd! :)





En härva härligt mjukt, tjockt entrådigt ullgarn avsett att nålbinda med, och två nålbindningsnålar! Sen jag såg en nålbunden vante på muséet i Lödöse för flera år sedan har jag velat lära mig nålbindning. Jag har hittat böcker och instruktioner i hur man gör, men inga nålar att binda med. Nu har jag nålar i två storlekar. Det är Hemslöjden i Falun och Leksand som har så fina saker!

Och så har jag fått fatt på två trevliga små häften om tvåändsstickning.



Jag kan inte tvåändssticka, men det borde ju gå att lära sig. Egentligen skulle jag vilja gå en kurs, men tills jag hittar en sån får jag väl pröva på egen hand.



Annars småstickar jag lite försiktigt på en sedan länge negligerad stickning; Molly's sjal. Lövvolangen är segsegseeeg men sniglar sig framåt... Jag skulle verkligen vilja kunna använda den här sjalen, så jag skulle vilja att den vore färdig, men vägen dit är så lång. Apropå sticka färdigt, Entomology blev färdig för ett par dagar sedan, men jag har ännu inte haft tillfälle att tvätta och spänna ut den. Jag återkommer med bilder på den i snyggt och platt tillstånd!

4 kommentarer:

Ansi sa...

Wee, Linda är tillbaka! :D Hoppas ni haft det bra! Ses på msn snart? ;)

Linda sa...

Vi har det jättebra, vi är tillbaka i civilisationen igen på måndag! DÅ ses vi på msn!

Ansi sa...

Aha, du busbloggar lite. :)

Sunna sa...

det är inspirerande med nya tekniker, själv är jag nyfiken på smygmaskvirkning