tisdag 4 augusti 2009

Födelsedags-Entomology

De senaste dagarna har vi tillbringat i Dalarna och i Sandviken, men nu är vi hemma i vårt lilla torp igen. Mimmi (min mamma) har fyllt 60 år (fast själv hävdar hon att hon bara är 17...) och vi har firat henne genom att åka till Tällberg, bo på hotell och turista i Dalarna. Vi har haft det väldigt mysigt! Mina små garn-, nål- och stickhälfteinköp visade ju i förra inlägget, men vi har gjort massor av annat också; t ex besökt Nittsjö Keramik och Jobs, tittat på den vidunderliga utsikten över Siljan, ätit god mat, kollat på amerikanare med mycket krom (det var någon form av veteranbilvecka i Rättvik när vi var där, så det cirkulerade massor av spännande gamla bilar), gått på loppisar och bara tagit det lugnt.

Mimmi fick bland annat Entomology i födelsedagspresent!









Sjalen är stickad med 60 cm bamburundstickor 3,5 mm i dubbel tvåtrådig lila babyalpacka från Helylle (ca 800 m/100 gram om jag inte missminner mig). Sjalen blev något mindre än i beskrivningen då jag stickade fem mönsterupprepningar istället för sex dito eftersom jag hade mindre garn än det som föreslogs. Sjalen blev dock inte för liten, utan den blev snarare i en lämplig storlek för att ha knuten runt halsen under en höst- eller vinterjacka. Jag har heller inte stickat på några pärlor (jag är ingen pärlig person och även min mor är mer av den jordnära sorten), men jag tror säkerligen sjalen skulle vara superfin med pärlor på. Jag har dessutom gjort det lätt för mig och gjort en vanlig avmaskning istället för den I-cord-avmaskning som föreslogs i mönstret. Den verkade mest till för att man skulle kunna peta på ännu fler pärlor på sjalen och eftersom jag inte använde mig av några pärlor och dessutom började få ont om tid innan födelsedagen blev det en helt vanlig avmaskning. Men det blev ju inte fult det heller! :)
Entomology var okomplicerad och rolig stickning, mönstret är väldigt förutsägbart så det var lätt att minnas för en förvirrad själ som jag. :) Det bli en ganska effektfull sjal av ett enkelt mönster! Garnet var helt underbart mjukt att sticka med, lite alpackaluddigt och lite glansigt. Förhoppningsvis kommer Mimmi att trivas med sin sjal!

Naturligtvis passade vi även på att plocka en massa svamp när vi var i Sandviken...





Massor av härliga kantareller (här på tork) blev det!

...och hallon!





Mmmmmmmmmmmmm! (Om du tittar noga på sista bilden ser du en och annan myra som också gillar hallon.)

Inga kommentarer: