söndag 19 juli 2009

Pottrigt värre

Äntligen har vi varit och sett senaste Harry Potter-filmen, Harry Potter och Halvblodsprinsen! Jag, Ola, Jens och Erika var till biografen i Bromölla (enligt Jens är det ingen annan biograf som duger, trots att det tur och retur är en omväg på sex mil).
Vi är ju tämligen hängivna Potterfan i den här familjen, Ola äger sajten TSRFC (som dock inte är så bra uppdaterad längre som den en gång varit) och jag bara älskar den lite kluriga magiska värld som Rowling byggt upp. Jag tyckte betydligt mer om den här sjätte filmen än den förra, även om jag saknade en del detaljer som kunde ha varit med. Men, ska man knö in alla detaljer som finns i böckerna skulle filmerna bli ändlöst långa och det är ju ingen höjdare heller. Men, något litet mer minne i minnessållet och någon liten mer förklaring till just "halvblodsprins" kunde ha varit på sin plats, samt att jag saknade lite om kopplingen mellan den magiska världen och mugglarvärlden. Filmen hade dock en väl fungerande story (till skillad från femte filmen som mest hoppade från händelse till händelse utan att knyta ihop dem) och den var full av söta magiska detaljer. Jag gillar Rowlings miljöbeskrivningar (som inte alltid för historien framåt men som alltid är väldigt mysiga och kluriga), så det är alltid kul att se hur filmskaparna visualiserar dessa. Och så är det alltid mysigt att se vilka olika stickade plagg som finns med i filmerna... :) I senaste filmen har Hermione en väldigt fin mössa, och det passerar även ett gäng söta koftor.
Men, nu får man vänta tills julen 2010 innan den första filmen (av två) som ska göras på sjunde och sista boken, Harry Potter och Dödsrelikerna, har premiär. Andra och sista filmen har premiär först i juli 2011.

Idag har vi varit på Degeberga Antik- och Samlarmarknad. Supermysigt! Det fanns massor av fina gamla saker i olika prisklasser, själva köpte vi tre gamla vykort. På hemvägen stannade vi på Hemslöjdsboden i Degeberga, och jag klappade alpackagarn men köpte inget. Det är en trevlig butik (med ett kafé i samma hus) med massor av garn, broderisaker, färdigslöjdade produkter, lite textil och allt annat möjligt hemslöjdsplock. Är du i närheten så åk in och titta!

Nu ska jag ta och krypa upp i soffa med min sjalstickning.

2 kommentarer:

Pernilla sa...

Har en man som håller med Jens där.

Emmas dagar sa...

Ja, hon är min stora glädje :-D