söndag 9 februari 2014

Alla dessa mönsterval

Medan jag stickar på världens långsammaste hemliga stickning, så snurrar min tankar runt nästa projekt. Det kommer att bli antigen en tröja eller kofta, och frågan är om jag ska hitta på något eget (typ enkel raglan uppifrån), eller sticka efter mönster. Jag har några olika garner i tröjmängd hemma och plötsligt blir alla val många och svåra. Inspiration lider jag inte brist i vilket fall. Jag var inne på Veera Välimäkis blogg häromveckan och fick se hennes nya projekt Interpretations och tunikan Laneway. Hur fin som helst! Jag har garn och mönster till Veeramönstret Flowing lines sedan lång tid tillbaka, så kanske är det dags att börja på den. Jag gillar den jättemycket, men jag tror jag ska sticka den lite längre än vad mönstret anger när det blir dags. Ett tredje Veeramönster (ja, jag är lätt förtjust i hennes design) som jag suktat efter att få sticka länge är Water and Stone, som är så härlig med sin asymmetriskt placerade fläta på ryggen. Och efter att sett Emmasdagar-Emmas Coriander, så blev jag än mer sugen på den också. Den har legat i mitt Ravelrybibliotekt ett tag, och jag gillar att den är både enkel och med en twist tack vare okmönstret. En kofta som jag också haft span på länge är Emelie, som jag tror jag har garn nog för att kunna sticka i någon av de längre varianterna. Dessutom är jag väldigt förtjust i den enkla Beeline av Heidi Kirrmaier (som också gör superfina designer). Och så finns det ju Poetkoftan i boken Älskade kofta också... Val, val, val... :) Antagligen kommer jag att sticka något helt annat när det är väl är dags om jag känner mig själv rätt, haha!

3 kommentarer:

Emmas dagar sa...

Jag gillar också Laneway. Annars kan jag rekommendera Coriander :-)

Sjömans-Elin sa...

Ha ha! Känner igen det där. Jag antar att det bara är att sätta igång. Förslagsvis med det projekt man tror att man kommer få bäst nytta av. Eller det som går snabbast. Eller... Bara gör't ;)

heidi sa...

alla dessa val:)

jag har själv ägnat tid åt att surfa runt för att se vad mitt nästa projekt skall bli för något:)