tisdag 13 augusti 2013

Ett stickigt mysterium

Jag har aldrig deltagit i en mysteriestickning, dvs. stickat något som jag inte vet hur det slutligen ska se ut, förrän nu. Det är ju ganska vanligt att mysteriestickningarna är sjalar, och det tar ganska lång tid för mig att sticka en sjal så därför har jag dragit mig för det även om jag tycker det verkar ha varit roligt och de färdiga sjalarna många gånger blir riktigt fina. Men, nu hittade jag en mysteriestickning som jag tror kommer att passa mig utmärkt, dels är den gjord av en person som jag vet designar riktigt, riktigt fina mönster; dels är det ingen jättestor sjal. Sagt och gjort, jag köpte mönstret till Kamillas mysteriestickning First Fall Mystery Shawl 2013.



Jag stickar min sjal på Addi Lace-rundstickor 4,5 mm i en tråd entrådig pälsull från Färgkraft (100% nordisk ull, miljövänligt färgad i nyansen choklad) och en tråd Elegant från TeeTee (70% kamull och 30 % tussahsilke i en nougatbrun nyans). Det roliga med de två garnerna är att Färgkraftgarnet saluförs som mycket miljövänligt (vilket det verkligen är!) och helt utan gifter och malmedel medan det på Elegants banderoll i positiva ordalag berättas att garnet är "malsäkert" (dvs. behandlat med malmedel...). Vi får se om de två garnerna gör revolution nu när de löper tillsammans i samma stickning. :) Delvis ska sjalen stickas i en annan färg, och jag tänker mig att fortsätta med Elegant-garnet och låta det löpa tillsammans med resterna av det valnöts- och skägglavsfärgade BFL-garner som kommer från Emma och som jag stickade min Ingrid i. Jag hoppas att det blir ett bra garnval... Den 9/8 kom första ledtråden, och igår började jag sticka. Jag har bara fem varv kvar, sedan får det lov att bli lite paus tills nästa ledtråd kommer den 16/8. Spännande!

4 kommentarer:

Mimmi sa...

Mysteriestickning låter spännande, det kanske till slut blir något annat än en sjal.

Emmas dagar sa...

Jag har också mönstret, men väntar lite och ser hur den verkar bli...
Ska bli kul att se "mitt" garn stickas med även i denna sjal! :-)

Linda sa...

Mimmi: man vet aldrig, det kanske blir en liten tummetott? :)

Maria sa...

Låter spännande och vore nog värt att testa en mysteriestickning någon gång. Visste inte ens det fanns. Lycka till!