fredag 6 april 2012

Gratitude; nu 100% klar!

Min Gratitude-sjal har varit färdigstickad sedan den 11/1, och då rullade jag ihop den till en marsipanros. Sedan har den legat bortglömd i min "pågående-stickningar-korg" i vardagsrummet till nu då jag hittade den och kom mig för att tvätta upp den och sträcka ut den. Här modellar Mimmi den åt mig...






Strumpstickor är utmärkta sjalpinnar!


Sticknördfakta:
Det förträffliga mönstret är konstruerat av Visa Lisa och det är väldigt trevligt att sticka. Först en rolig kant med omslag, löv och flätor, och sedan ett stycke behaglig slätstickning med förkortade varv. Har du inte stickat Gratitude har du något skoj framför dig! Mönstret finns att köpa både via Ateljé Norrgården och via Ravelry (mönsterlänken ovan går dit).
Jag har stickat min Gratitude med Addi Lace-rundsticka 3,5 mm i 2-trådig ullmohair (70% ull, 30% mohair) från Eskagårdens Hantverk. (Garninköpet kan du läsa mer om här.) Garnet är vackert naturligt "fårfärgat" med lagom "ludd" från mohairen. Min Gratitude väger 72 gram och det betyder att jag har lite drygt en härva kvar av ullmohairen. Ett par matchande vantar kanske vore fint, eller ett par riktigt långa muddar? :)

Inga kommentarer: