söndag 18 januari 2015

Fågelmarkörer

Förra lördagen satte jag väckarklockan även fast jag var ledig, av den enkla anledningen att jag var tvungen att passa Moods of Colors-Gros släpp av sin fågelkollektion beståendes av stickmarkörer och sockgarn. Gro, som är en otroligt talangfull garn- och fiberfärgare, hade gjort reklam om släppet via Instagram och intresset var minst sagt stort. Stickerskor gillar uppenbarligen inte bara att shoppa av indiefärgare, de gillar även fåglar, för hennes inlägg om fågelkollektionen blev jättepopulära och varorna i sig sålde slut blixtsnabbt. Jag hade tur och hann fånga en mixpåse med stickmarkörer med blandade fågelmotiv; gröngöling, rödhake, blåmes och domherre. I tisdags hade de små fågelmarkörerna landat i min postlåda, väldigt snyggt förpackade. (Bilderna är inte lika fina som paketet var i verkligheten, för jag fotade med mobilen i ett tisdagskvällsmörkt kök, och då blir bildkvalitén därefter.)







Ikväll la Gro upp ytterligare en omgång av sockgarnerna, och vad jag kan se nu är finns det bara en härva gröngöling kvar. Inte konstigt, för de är riktigt vackert färgade.

På stickfronten intet nytt kan jag väl säga annars. Jag stickar vidare på mina draperier, och Poetkoftan har fått tagit en liten paus för närvarande. Jag har även fortsatt spinna lite på min gotlandsull som jag har på sländan. Eller hade rättare sagt. Jag testade ju att spinna en tråd och sedan navajotvinna den tretrådig på en gång, vilket är väldigt roligt. Dock tappade jag sländan i golvet så att hela "bikupan" med färdigt garn gled av (det blir betydligt mer ostyrigt än ett entrådigt garn du kan linda upp riktigt hårt runt sländan), så jag härvade upp de 33 meter jag spunnit. Nu spinner jag vidare (eftersom jag har gott om gotlandsull kvar), men den här gången kommer jag spinna ett entrådigt garn som jag sedan nystan och tvinnar tretrådigt efteråt. Jag tror det går fortare, men jag vet inte. Det är väldigt roligt att spinna igen oavsett.

Inga kommentarer: