söndag 11 januari 2015

En helg med Egon

Har Egon varit på besök hos er? Stormen alltså. Här var det mer stormbyar än regelrätt storm, men det ledde ändå till några timmars strömavbrott idag och men bara några minuters avbrott igår. Det har ju regnat oerhört mycket hela hösten och vintern, vilket har lett till att den på 1700-talet utdikade Venestad Sjö har återuppstått. Sjön uppenbarade sig i mitten av december, men den senaste veckans regnande har fyllt på översvämningen ytterligare. Nu har vi sjöutsikt! :) Eller kärrutsikt kanske snarare... Tur att vårt lilla torp ligger högt i förhållande till översvämningen.



Och tur att jag har köpt nya gummistövlar. Jag har även försökt råda bot på blomsterböna- och morotsbristen som jag upptäckte i föregående inlägg genom att göra en liten beställning hos Runeåbergs fröer, så nu kan listan kompletteras med:
Blomsterböna 'Prizewinner'
Morot 'Autum King'
Johannesört
Rosenskära 'Picotee'

Det passar ju fint att börja planera för våren nu, eftersom julen har städats bort idag. Lite sorgligt är det, det blir liksom mörkt och mindre glittrigt i alla vrår. Jag tror att vi behöver köpa fler lampor för att härda ut tills vårljuset kommer. Frön och sånt är väl bra, men har det stickats något då? Jovars. Jag har fortsatt med min Poetkofta, och virkat fast knäppbandet mot baksidan (har totalt brutit mot mönstret på alla punkter och har stickat ett slätstickat knäppband med vikvarv på mitten). Nu är det bara ärmar som fattas på Poetkoftan, och det känns bara fint. Jag provade den igår, och den sitter bra i ryggen. Framstyckena skulle ha vunnit på ett par förkortade varv vid bysten, men eftersom jag glömde bort att sticka dem får det vara. :) Det kommer att bli en trevlig liten kofta ändå. När jag inte har virkat fast knäppband har jag stickat på mitt halldraperi. Första stycket är snart klart, sedan återstår ett lika stort. Båda stickningarna är rätt monotona för närvarande, men det är bara att sticka på med samma kommentar som yttrades vid Tour de Ski idag (när de skidade uppför den branta lutningen); "Kliv, kliv, överlev."

Inga kommentarer: