måndag 3 september 2012

Tomaterna artar sig

Min spontana känsla när det kommer till tomatodling är att den här sommaren inte har varit någon höjdare för just detta. Tillväxten har varit dålig, frukterna har mognat långsamt och jag har fortfarande massor av kart (eller snarare; mer kart än vad jag brukar ha vid den här tidpunkten). Men, om man tittar på bilden nedan så ser man att jag kanske bara har missuppfattat allt... :)

Mest 'Garderner's Delight', och några 'Red Pear'


Nu, äntligen, börjar de där små gröna bollarna mogna ute i växthuset! Och de är så himla goda! Hurra!!!

Jag kunde även plocka in ett litet gäng med physalis (kapkrusbär). De är så sanslöst söta och goda, och ger som vanligt en god skörd.



På stickfronten har jag återupptagit stickandet på min bomullströja. Nu har jag bara en ärm kvar samt en kant kring halsringningen. Det ska bli kul att kunna använda den sen!
Och jag måste erkänna, jag har beställt både en härva Kurt och en härva Rune från Sticka - på landet. Jag vill ju ha det här garnet, även om jag vinner eller ej. :)

2 kommentarer:

Ulricha sa...

Åh, vad gott det ser ut! Betydligt större "skörd" än min :-) Vad ska ni göra av tomaterna, äta dem som de är?

Det är så fint att sätta "skalen" från physalisen på adventsljusstakarna, det gjorde Peters farfar's väninna och det blev så mysigt sken.

Emmas dagar sa...

Tack snälla du!
Physalis ska jag också odla i min framtida trädgård :-)