fredag 9 september 2011

Projekt Uno B: nu med knappar!

Projekt Uno är som bekant mitt lilla stickprojekt där jag stickar babykläder till min kompis Annas kommande bebis. Uno eller Una (vad det nu blir, namnet är de blivande föräldrarnas arbetsnamn på bebisen och markerar mest att det är en bebis den här gången och inte tvillingar som sist) kommer att tillbringa ett tag till i mammas mage, så under tiden stickar jag ett och annat litet sött plagg. :)

Projekt Uno B har legat färdigstickat i ett par veckors tid, men saknat knappar. Dessa införskaffades i tisdags, och igår syddes de fast. Jag har velat lite vilken färg jag ville ha på knapparna, men till sist blev det en ordentlig kontrastfärg mellan kofta och knappar för att få en pigg och glad kofta.

Mönstret till Projekt Uno B är PetraO:s Lilla Koftan; ett alldeles utmärkt mönster på en enkel men supersöt kofta. Jag har gjort två små förändringar från mönstret; för det första har jag stickat ärmarna på strumpstickor istället för att sticka dem rakt och sedan sy ihop dem och för det andra har jag stickat några fler varv på längden än i mönstret (eftersom jag nog hade ett något tunnare garn än vad mönstret är skapat för).





Koftan är stickad i Silky Wool från Elsebeth Lavold (som jag vunnit i en Stickameratävling) på rund- och strumpstickor 3,5 mm. Drygt 50 gram har gick åt till koftan, så jag har nästan en hel härva kvar (hade två härvor om 50 gram vardera) att sticka något annat spännande med. Koftan blev väldigt mjuk och behaglig och kan nog passa en liten bebis. Dock är koftan ganska liten storleksmässigt, men när Uno/Una vuxit ur den har nog hushållet någon fluffig mjukistiger eller dito vovve som kan få ärva en värmande Lilla Koftan. :)

4 kommentarer:

Tina sa...

Jättesöt kofta. Var det skönt garn att sticka med? Jag har ett par härvor liggandes i hyllan som inte riktigt vetat vad dom ska bli. Kanske en liten kofta?

disa sa...

Så söööt! =)

Dödergök sa...

Å vad fint med röda knappar! Det är så kul att sticka bebiskläder.

Garntrollet sa...

Den är jättesöt och fin. Ursnyggt med röda knappar. Den kommer att bli fin på ett litet knytte :-) Är det inte ofta så med bebismönster att de är lite korta på längden?