fredag 26 februari 2010

Nix pille!

Den hemliga Eskimo-stickningen är färdig men är fortfarande hemlig och ska så vara i någon dag till. Därför får ni se en bild av en helt annan typ idag.



Under veckan som har gått har jag roat mig med att baka lite olika bröd med och utan surdeg (men alla med långa jästider) efter Camilla Plums recept. Här ovan syns dagens bakresultat, ett Nix-pille-bröd. Det jäses första gången i 18 timmar med bara några smulor jäst i, sedan viks degen, får vila, viks igen och jäses för att till sist bakas i en gryta. Resultatet var väl värt att vänta på, det är ett riktigt gott bröd. Nix-pille förresten, när jag var liten och var i Köpenhamn låg det skyltar på en torghandlares tomater där det stod "Nix pille", "inte röra". :) Jag har även prövat att baka Old School Rågbröd (underbart med kokt ägg och sill) och Franskt bondbröd (som blev gott men fick en skum konsistens, men det är mitt och inte receptets fel).

Jag har även påbörjat en ny stickning, Fox Faces Socks från The Wooly West. Mönstret är marsmönster i Stickameras Sockklubb och är gjort av Nancy Bush, en av mina favoritsockmakare. (Och jag vet, det är inte mars än, jag har fuskat lite och börjat ändå!) Sockorna är dekorerade med en estnisk fläta, en "Vikkel-fläta", som jag vid första försöket lyckades få till på insidan av sockan! :) Men efter en stunds googling hittade jag en bra beskrivning med pedagogiska bilder på hur man stickar en dylik, och efter det gick det som en dans. Jag skulle dock jättegärna vilja ha några fler av Nancys böcker, t ex "Folk Knitting in Estonia", "Folk Socks" eller "Knitting Vintage Socks". Mina Rävansiktssockar stickar jag i vit Fabel från Garnstudio. Bilder kommer när de är längre än en liten stump.

1 kommentar:

BumbleVee sa...

mmmm yummy looking brod....