söndag 9 december 2007

Adventsfiske

Hoppas ni haft en trevlig andra advent! Ola har ätit en ägg-och-sill-macka av marsipan och är söt och nöjd. Det är konditoriet här i byn som säljer sånt skoj.

Julklappsstickningsrapport: Projekt 3 är till 98% klart! Jag har även stickat aningens på projekt 1, så nu är det till 57% klart... ;)
Så de stickade julklapparna går så sakterliga framåt, och de köpta julklapparna är nästan färdigköpta. Det känns bra att vara ute i så god tid. Inte för att vi brukar vara "shoppaisistasekunden"-typer, men i år är vi ute i extra god tid.

Idag är det Anna-dagen och då har inte bara alla Annor namnsdag, utan man ska även lägga lutfisken i blöt. Jag tycker att lutfisk tillhör bland det läbbigare som kallas mat, så därför nöjer jag mig med att gratta min Anna. Ola har dock ägnat sig åt fiskerier, han har avvecklat vårt lilla akvarium idag, så nu bor alla våra fiskar i vår stora tank. Där har de det säkert mysigt, de små firrarna. Våra sorgmanteltetror fann genast våra sydamerikanska tetror och bildade ett stort fint stim och vår algätare Mr. Perfect började genast bossa runt i vanlig ordning innan han simmade in bland stenarna och gömde sig. (Ja, vi har namn på vissa fiskar. Kalla det knäppt om ni vill!)


En liten Opal på fiskspaning. Numera är hon betydligt större och är inte riktigt lika intresserad av småfirrar längre. Bilden är tagen i vår förra lägenhet, i Halmstad.

Vi avslutar väl som vi gjorde igår, med en Johan Johanssonlåt. Håll till godo!

Inga kommentarer: