torsdag 23 juli 2015

Sländprojekt

Jag har ju numer en spinnrock och jag har övat flitigt på att spinna under sommaren. Det är otroligt roligt, och framförallt nu mot slutet när jag känner att jag kan bestämma hur jag vill att garnet ska bli, inte att det bara blir som det råkar bli. I början av juli anslöt jag mig till Tour de Fleece gruppen på Facebook och på Ravelry, men jag måste erkänna att jag inte har följt touren slaviskt varken i form av cykeltävlingar eller när det gäller spinningen. Jag har inte spunnit varje dag, och jag har säkert råkat spinna på någon vilodag, men den stora behållningen för en nybörjare som jag har varit att följa inläggen i mitt Facebookflöde och på Ravelry. Att få titta på andras spinnprojekt och få insikt i vilka fibrer/tekniker som passar när en ska spinna en viss typ av garn är både utbildande och roligt.



Men, det är ju inte alltid det passar att spinna på sin spinnrock. När vi var i Sandviken i mitten av juli tog jag med mig min slända (den är ju aningen lättare att packa med sig) och fortsatte spinna på den ull jag påbörjade någon gång i senvintras. Jag är inte klar än på långa vägar, men den är verkligen en ren njutning att spinna!



Fibrerna är en merinoullsilkeblandning som jag köpt från Limmodesign. Färgställningen heter "Sommarfrukt", och det passar väl bra såhär års. Jag spinner den tunt, varje färg för sig, och min avsikt är sedan att navajotvinna den tretrådig. Tanken är att det ska bli ett randigt projekt så småningom, kanske en halskrage med lyfta maskor så att färgerna liksom hakar i varandra.

1 kommentar:

ulricha sa...

Åh, vad fint spunnet!!! :-) Jättesnygga färger, som en fruksallad av bästa snitt :-) Hoppas att du hittar eller hittar på, ett riktigt fint mönster till detta garn.