onsdag 24 december 2014

Julklappsstickning: Ribbstickad mössa

Nu är det dags att presentera årets julklappsstickningar. Julklappsstickningsinläggen kommer att komma upp här på bloggen på julaftons kväll, men de är schemalagda inlägg som jag har gjort i förväg - för på julafton har jag inte tid att blogga, då är det ju julmys som gäller! Nåväl. Jag har stickat fem julklappsprojekt i år, och ett av dem var en ribbstickad mössa till min svärfar, Nils-Jörgen.



När det inte är ett huvud i mössan ser den ut som en stickad tarm...




Med ett huvud i sig så ser mössan ut som en mössa.


Sticknördfakta:
Tidigare har Nils-Jörgen fått en fiskbensmönstrad halsduk av mig, och för att matcha denna har jag nu stickat en mössa i samma garn, ljusgrå Alpaca från Garnstudio/Drops. Modellen är enklast möjliga, och mönstret återfinns på s. 50 i Johanna Wallins bok Sticka småvarmt (2009, Prisma Förlag). Jag stickade ribbstickning över 150 maskor med stickor 2,5 mm, vilket motsvarar minsta storleken i boken. Dock är det så, att mönstret är gjort för ett tunnare garn, så i Alpaca blev 150 m lagom för ett herrhuvud som nog är mer x-large än small. (Det tog ett tag innan jag fick rätt på masktätheten, så den färdiga mössan är fjärde eller femte omstickningen.) Jag stickade 18 cm ribbstickning innan jag började ta ihop för toppen. Jag är omåttligt förtjust i den här typen av ihoptagningar, jag gillar när ribborna liksom går samman. Totalt gick det åt ca 49 gram garn, vilket motsvarar ca 164 meter. Inte dumt att få ut en hel mössa av ett nystan!

Inga kommentarer: