fredag 28 november 2014

Modellval och en provlapp på tork

Stickameras koft-knit-a-long har dragit igång med lite tankeverksamhet. Jag gillar det här förstadiet väldigt mycket, och stickar mentalt de olika delarna för mitt inre och klurar på olika saker. Jag har funderat mycket på koftans modell, och var länge inne på någon form av sjalkrage, men har nu (efter flera dagar) bestämt mig för något helt annat.



Det kommer att bli en mycket enkel V-ringad kofta, med slätstickade/rätstickade resårer. (Resåren beskrivs på s. 207 i Bonniers stora bok om stickning, och har kanske ett annat namn som jag inte vet.) Ett par rader resår kommer även att gå igen längs med ryggraden. Knäppkanten kommer att stickas på i efterhand och inte samtidigt som jag stickar kroppen. Sannolikt kommer modellen att bli relativt rak, men sannolikt kommer jag att göra ett par minskningar i ryggen och ökningar för höfterna för en bättre passform, och även ett par förkortade varv vid bysten av samma anledning. Det här är en modell på kofta jag behöver och som jag tror blir användbar, även om den kommer att bli som ett utropstecken i mitt garn (Supersoft från Magasin Duett i färgen 'Brandy'). En provlapp har stickats och tvättats, och ligger nu på tork.



"Alla" som jag hört testa Supersoft säger att det blir en sådan förändring när en tvättar garnet och spinnoljan försvinner, och jag kan inte mer än att hålla med. Jag stickade med dubbelt garn på stickor 4,5 mm, och förstå såg det bara lite glest och trist ut men efter tvätt fluffade det upp sig blir fint och slätt. Sannolikt kommer det att se än bättre ut efter att det har torkat. Nu återstår det bara att låta provlappen torka i lugn och ro, för att sedan kunna räkna på masktätheten och börja med den mer konkreta planeringen av stickningen. Själva stickningen kommer inte att kunna påbörjas förrän min nya sticka har kommit. Jag stickade min provlapp på en Addi bamburundsticka, men insåg att jag inte hade en längre sticka än 40 cm i tjockleken 4,5 mm. Nu har jag beställt en av samma sort men som är 100 cm lång från Garnkorgen, och som nog är mer passande till koftstickning. Bambustickorna utgjorde en bra kombo med garnet, så jag tror att detta kan bli en mycket behaglig stickning.

Inga kommentarer: