söndag 6 april 2014

Färdigtvinnat

Igår kväll tvinnade jag klart min senaste spinnprojekt; den fina shetlandsullen jag fått av snälla U. Jag är så nöjd med alla steg i detta projekt; framförallt har jag lärt mig att kontrollera spinnandet bättre och har kunnat spinna längre intervaller utan att sländan stannar av. Jag har även lärt mig att man inte ska försöka sig på att tvinna på andinskt sätt genom att göra ett armband av det entrådiga garnet när man har såhär mycket garn (ca 250 m entrådigt), för handen räcker liksom inte till. :)







Det färdiga garnet blev så himla fint! Färgen är lite kastanjbrun i olika toner mellan lila, mörkt brun och orangebrun och den nedersta bilden speglar nog färgen bäst tror jag, för i verkligheten är färgen mörkare än den mittersta bilden. 50 gram och ca 125 m långt tvåtrådigt garn blev resultatet. Shetlandsullen kommer från Wheeldale Woolcrafts ursprungligen, som har en hemsida med massor av härliga fibrer. Ullen kom i form av ett topsband, och innan jag spann delade jag bandet i åtta delar på längden. Varje åttondel i sig delade jag lite ytterligare och sträckte till och fluffade upp lite innan jag spann och sen gick resten som en dans. Jag ska lura lite på vad jag ska sticka utav detta, det är ju inte så mycket, men något litet fint ska det nog kunna bli. Kanske ett par muddar eller en liten halskrage? Tack U för ull och inspiration!

Av det här spinnprojektet har jag dragit en lärdom som jag tar med mig till nästa projekt (som är handfärgad corriedaleull): undvik att låta sländan bli för full/tung av garn. När den blir tyngre så snurrar den långsammare och garnet bli också tjockare, så för ett jämnare resultat av det entrådiga garnet är det bättre att spinna ullen i delar och nysta av de entrådiga garnerna efter hand i väntan på tvinning. Corriedaletopsbandet är på hela 100 gram, så här kommer det verkligen att behövas.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Finfint garn! Jag har aldrig spunnit och känner ingen större längtan, kanske för att tiden inte räcker till men jag tycker det ser roligt och rofyllt ut när andra spinner.

Garnhumlan sa...

Oj så fint! Det är en trevlig känsla med egensinnet. Och tack för länken!

Juliusdotter sa...

Fantastiskt garn du spunnit. Är också nybörjare på att spinna och det är roligt när man snabbt ser resultat av förbättring.

Ulricha sa...

Supersnyggt garn! Du är ju jätteduktig på att spinna. Jag lärde mig också (den hårda vägen) att inte låta för mycket garn tvinnas på sländan. Rackarns vad jag svor när ullen gick av och sländan dunsade i marken.

Vilken fin äggkorg (inlägget nedan). Härligt med "egna" hönsägg. Speciellt nu till påsken.

Manduzana stickar sa...

Vilket superfint garn du har spunnit! Det ska du vara stolt över :)