måndag 23 februari 2009

Annas ankelsockor

Då var semestern, sportlovet, över och vi är tillbaka på jobbet igen. Ledigheten började med att vi kurerade oss från vinterkräksjukan (jepp, vi åkte på denna äcklighet båda två) och sedan åkte vi upp till Mimmi och sportlovsmyste några dagar. Det var snö hela vägen upp och ner, från Nybro till Sandviken och ner till Venestad. Andra hälften av veckan tillbringades alltså i vårt söta lilla torp. Vi tog det lugnt, högg och staplade lite ved och givetvis stickades det också...





Min kompis Anna fyllde år igår (grattis igen!) och fick ett litet paket innehållandes två Kalla Ankas Pocket och ett par ankelsockor. (Anna: detta var ett paket på temat "Mys" så du får se till att K. servar dig med te och mackor när du ligger i soffan iklädd sockor och läser pocketar!) :)
Sticknördfakta om sockorna: Sockorna är stickade av naturvit Regia Silk på bambusockstickor 2,5 mm. Det gick åt mindre än ett nystan av detta härliga sockgarn som jag hade i mina gömmor. Jag har ett helt nystan kvar, så det kan nog bli ett par lågskaftade sockor till mig också av det. Sockorna är baserade på mönstret Padded Footlets ur boken "Favorite Socks - 25 Timeless Designs from Interweave". I original ska sockorna ha en tjockare sula och några piffiga ränder, men i min version blev det enkel sula och enfärgat istället. De var snabbstickade och blev söta, jag hoppas att de passar dina fossingar någorlunda, Anna, jag kom inte riktigt ihåg vilken storlek du har.

I övrigt har jag stickat på min holkärmsjumper (jag har snart slut på garn!) och på Mollys sjal (till Harry Potter-KAL:en). Den senare börjar bli riktigt fin och jag randar hejvilt med mina entrådiga ullgarner för den perfekta Molly Weasley-looken. :) I veckan ska jag fundera på bladmönster eller något liknande till sjalen.

Ni har väl sett att mars-mönstret i Sockklubben har kommit? Mönstret heter Nutkin och ser ut att vara väldigt trevligt. Undrar om jag har något lämpligt garn till dem?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dom passar perfekt, ska bara våga använda dom också. Men ligga i soffan och läsa Kalle och dricka te låter mycket bra! :D

Linda sa...

Du får sätta fart på din privatservitör så att han är dig behjälplig så att du kan fly in i Kalles värld i lugn och ro!