lördag 9 mars 2013

Fel färg!

Snor-Linda kan man kalla mig just nu, för nu har min förkylning eskalerat igen. Efter jobbet i onsdags hade jag ingen röst kvar (till mina elevers förtjusning!), så jag har stannat hemma i torsdags och fredags och varit tyst vilket har hjälpt bra. Jag passade även på att besöka vårdcentralen och ta ett halsprov och snabbsänka för att se om jag fått ärva Olas halsfluss (vilket jag inte hade), jag hade bara råkat ut för ett ovanligt segdraget förkylningsvirus. Läkaren rekommenderade vila, tystnad, nässpray och en receptbelagd rackarbajsarhostmedicin, så det har jag kört på med ett litet tillägg av stickning (för det har jag hört ska vara väldigt hälsobringande!).



I Kamillas Stickutmaning 2013 är temat för mars månad "Fel färg!", en mycket spännande utmaning. Kamillas tanke är att man ska sticka något i en färg man normalt sett inte använder, eller försöka kombinera färger på olika sätt i ett projekt. Jag tänkte direkt på de två nystan Tynn Alpakka från Du Store Alpakka jag köpte på Hemslöjden i Degeberga innan jul. Det enas nystanet är gröngult och därmed en väldigt Lindig färg, medan det andra är starkblått med en dragning åt lila och något jag vanligtvis inte köper. (Jag är generellt sett inte särskilt förtjust i blått nämligen.) Men tillsammans blir dessa två färger snyggare än vad de är var för sig, de lyfter varandra! Så som min marsutmaning stickar jag därför ett par av Ilsefins korviga muddar och använder de två färgerna tillsammans. Det vore intressant att läsa lite mer om färgteori, för att kunna förstå varför vissa färger passar eller inte passar tillsammans. Kanske ska jag passa på att göra det denna fel-färg-månad!



Sjalen Ingrid har ju hängt med länge nu som en följetong där jag varje vecka har skrivit "...och så har jag stickat lite på Ingrid också...". :) Hon är fortfarande inte klar, men hon har blivit rätt stor. Jag är nu framme vid punkten där jag enligt mönstret ska påbörja kantspetsen, men jag tror faktiskt att jag ska sticka lite till innan jag gör det. Jag stickar i ett något tunnare garn och på tunnare stickor och har lite längre löplängd på mitt nystan än i original, så det bör inte vara ett problem. Fin blir hon iaf, Ingrid, och hon kommer att bli riktigt mjuk och skön också, även om hon just nu känns mest som ett luddmonster på rundsticka.



De randiga augberginerna och den gula jättelöken har grott! Hurra! I övrigt känns det inte särskilt vårigt ut alls utomhus, det har stormat i två dagar och är iskallt. De få små snödroppar som vågat sticka upp sina huvuden ovan jord fladdrar i vinden och jag har stängt in hönsen för att de inte ska frysa ihjäl. Vind är nästan värre att skydda sig mot än rena minusgrader, särskilt om man har ett så dragit litet torp som vi. Det är ullsockor på som gäller!





Jag drabbades dock av en liten sommarsläng och beställde en klänning från Rino i början av veckan, och häromdagen kom den i en stylish rosa postpåse. Modellen heter Prästkrage och är jättesnygg! Eller egentligen är allt som Carina/Rino syr jättesnyggt, jag drabbas av ett akut habegär av det mesta hon har i sin webshop. Allt är välsytt i fina modeller och av återbrukade tyger.

Nu ska jag ta och lägga upp till korvmudd nummer två, stickar jag på så kanske den blir färdig innan veckan är över. Ha en fortsatt bra helg!

2 kommentarer:

Ulricha sa...

Muddarna blir fina! Kul att använda färger som vanligen duckar inför :-)

Jättesöt klänning. Jag har seriöst svårt att hitta kläder. Har insett att när man blir äldre och har spetskläder så ser man ut att vara 90 år :-) Va fanken hände!!! :-)

Krya på dig. Ingrid blir superfin också. Ibland är det trevligast att skynda långsamt :-) Ps. Spännande med randiga auberginer! Jag stekte panerade auberginskivor förra veckan (något Paulo Roberto-recept) fast hade panko som panering. Mums!

fale artut sa...

Friskstickning! Hoppas att du blir bättre snart! Tack för din kommentar!