lördag 18 augusti 2007

Timjan, lavendel, rosor

Ah, ljuva lördag! Man uppskattar helt klart helgen mer när man jobbar. Nu har jag visserligen bara jobbat i två dagar (och dessa två har tillbringats på kick-off), men känslan har redan infunnit sig.

I eftermiddags har jag äntligen planterat min Gudhemsros som fick av Mimmi när vi var på Wij Trädgårdar i somras. Söta Gudhem fick ta över rädis- och morotslandet och fick lite rosjord och benmjöl som godis kring fötterna. Som kompisar har den fått timjan, lavendel och ett blått gräs (blåtåtel?) som Ola sådde i våras. De två förstnämnda behöver man inte anstränga sig för att få att växa i vår trädgård, de självsår sig i galopperande fart. Det tackar vi för, otäckare saker än lavendel och timjan kan man ju helt klart tänka sig! Jag kan tyvärr inte bjuda er på en bild av planteringen ännu, eftersom det sena klockslaget medför att det är becksvart utomhus. Skulle du vara oerhört nyfiken på hur en Gudhemsros ser ut rekommenderar jag en titt på Flora Linneas hemsida, klicka på rosor och på den alfabetiska listan så hittar du både bild och lite fakta om rosen lätt. För er som nöjer er med lite bristfälligare information kan jag säga att Gudhemsrosen är enkel, med vita kronblad och guldgula ståndare/pistiller och har en lite kryddig doft. Kalas!

Igår kom det spännande saker i posten! Kolla bara:



Garnet är Alaska från Garnstudio (beställt från YlloTyll) till en Weasley-tröja i Ron-färger som ska stickas till Kristianstad Bokfestival. Rundstickan är från Addi till halsringningen på tröjan och en sött svarvad virknål i björk från Brittany (beställt från Garnkorgen) till en virkad basker. Jepp, Linda ska virka en basker i Cocoon-garnet jag har visat bild på innan. Vi får se hur det slutar. Sist jag virkade fick jag sendrag i handen och fick ta en sträck- och bändpaus av fingrarna... Virkning är alltså inte min bästa gren (för att vara exakt vet jag inte riktigt hur man gör, men det jag brukar improvisera ser rätt ok ut), men det är väl aldrig för sent att lära sig!

Gäääsp, nu har jag en date med min kudde...

Inga kommentarer: