onsdag 7 juli 2010

Sommarlugn och lite garnshopping

Det är mysigt med semester, och just nu är den som bäst i och med att vi inte gör något särskilt. Jag gillar att bara ta det lugnt, och det gör jag sannerligen just nu. Stickar lite, slappar, klappar katterna, rensar lite ogräs, råkar bränna mig i solen, vattnar gurkplantorna, äter lite melon och jordgubbar, läser en bok... Skönt!



Stickningen för tillfället är en bolstermönstrad vante efter mönster från Anita Gunnars bok "Vantar, mössor, sockor & sjalar". Det är sååå roligt med tvåfärgsstickning!!! Jag gillar det verkligen, och jag skulle kunna tänka mig att sticka varenda modell i boken. Garnet jag använder är också trevligt och ulligt rustikt, Rauma Finullgarn inköpt på Helylle.



Jag shoppade lite garn på Vä Gardiner & Garner för några dagar sedan också, till 30% rabatt. Lite sockgarn; Raggi från Järbo Garn i hallonfärger (jag har redan ett nystan av detta, men insåg att jag behöver två för att få ett par sockor med någotsånär långa skaft till mig själv) och två nystan bruntgrått Fabel från Garnstudio. Ja, jag vet att jag ondgjorde mig över det vita Fabelgarnet jag hade till mina Fox Faces Socks, men de här nystanen av Fabel kändes precis som de brukar göra; mjuka och garnet är lite fylligt och luddigt så jag ger det en chans till.



Dessutom köpte jag fyra nystan oblekt Korall från Järbo Garn också. Jag har aldrig testat Korall innan, men det är ett bomullsgarn som är ojämnt spunnet och väldigt mjukt. Jag bara såg garnet och tänkte "handduk", så jag ska försöka ge mig på att sticka ett par dylika. Jag skulle gärna vilja ha något nystan i blekgrönt att randa med, men hittade inte rätt nyans, så det blir enfärgat.

Till sist; en liten stilstudie av mina läkerudbeckior som står i knopp...







1 kommentar:

Garntrollet sa...

Vilka underbara blombilder!

Och vantarna ser fina ut. Kanske lite fel årstid just nu :-) Fy, det är så varmt här att det nästan är outhärdligt. Svårt att begripa hur kalla vintrarna kan vara när det är sommarvärmebölja :-)

Hoppas att semestern är trevlig!